Tuesday, May 27, 2014

Yogyakarta : Part 6

Day 3 (cont.) : Taman Sari

Selasai lawatan kat Masangin, aku patah balik dari jalan aku mula masuk untuk ke Taman Sari. Dari Mas Angin ke Taman Sari, macam aku cakap tak jauh. Jalan kaki mungkin dalam 5-8 minit dah sampai.

Kalau nak dibandingkan ngan Kraton, Taman Sari ni lagi ada attraction dia. Nak-nak lagi tourist mat Salleh. Suka naww datang Taman Sari ni. Sebab apa? Kalau nak cerita dia punya sejarah, Taman Sari ada unsur 18SX. Ringkas dari pemahaman aku, Taman Sari atau dikenali Istana Air (mat salleh panggil Water Castle) tempat raja jogja dulu-dulu beriadah. Dia akan duduk di satu menara yang tinggi dan lihat dayang-dayang dia mandi dalam kolam. Kalau raja tuh berkenan sangat ngan salah seorang dayang, dia campak bunga. Kira chop lah tuh. Pastuh korang tau dia buat aper? … dari hasil lawatan aku kat Taman Sari nih, belakang menara tinggi ni ada satu kolam lagi (kira private lah tuh), pastuh siap ada katil lagi dalam satu bangunan… korang rasa Raja ngan Dayang “bertuah” tuh buat ape? Haha memasing dok imagine dah ni…

Tiket masuk ke Taman Sari nih sama jer ngan Kraton, IDR 5000. Dan aku rasa ia lagi berbaloi datang ke sini, sebab Taman Sari ni ada ciri-ciri kesenian di dinding bangunan dan pintu gerbang setiap laman dia. (Nampak ayat kesenian tuh, dah macam pengacara Nona dah aku rasa) Nak bergambar pon cantik kat sini. So, kalau datang lagi ke Jogja secara berjemaah, aku lebih prefer datang sini dari Kraton.

Selesai tawaf dan duduk rilek jap, tetiba dengar azan solat jumaat habis (kuat bunyi azan kat Taman Sari sebab dekat ngan masjid) aku gerak balik. Kira destinasi aku bajet abis kat sini je lah. Nak berjalan kaki balik ke Jalan Malioboro, memang tak lah. Terus aku cari pakcik beca untuk hantar aku ke Halte Ahmad Yani. Yang ni pon kelakar gak, aku sengaja pilih pakcik beca yang muda-muda sebab aku kesian lau yang tua2. Pas ushar harga kat seorang pakcik nih (yang kategori muda) aku setuju ngan caj IDR40 000 untuk ke Halte Ahmad Yani. Pas settle runding, pak cik tuh cakap; “nanti guwe panggil bapak saya ya mas..” sekali datang cam baya-baya bapak aku daa… terpaksa aku ketepikan rasa kesian aku nih walaupun jauh dalam kesian giler, lagi-lagi time dia batuk-batuk.. hadoiiii

Lebih kurang 15 minit gitu, aku sampai kat halte Ahmad Yani, langsung terus naik Bas Tranjogja lane 1A untuk menuju ke Airport Adi Sucipto.

Sampai kat Airport, aku tunggu lebih kurang 3 jam lagi sebab terawal sangat lak… dalam pada masa tuh, sempat aku beli Bakpia Pathuk, kuih yang faymes kat Jogja ni. Wajib kena beli tau, aku pon nasib baik beli last minit. Kalau kat Jalan Malioboro, murah jer tapi aku beli kat airport mahal lah sikit. Mahal pon mahal lah, dari dok kempunan. Sedap jugak kuih nih weyh, aku beli perisa keju. Rasa dia cam kuih semperit, tpi rasa lembap2 sikit.Selain keju, bakpia nih ada perisa coklat, strawberi, durian dan memacam lagi




























Dok melangok sambil main Candy Crush sampai jam 4.00 ptg baru lah gate boarding bukak… apapun aku simpulkan percutian ni memang best... tolak kes takde orang amik gambar aku, memang pengalaman travel sesorang cukup bermakna sebab aku boleh kenal siapa diri sendiri. even aku boleh bangga dengan anak cucu aku nanti yang penah travel sesorang…keh3..

tamat utk bahagian Yogyakarta / Jogja ~(Yuhuuu!!!!)

Sekian….

#Review ngan bajet aku wat nanti-nanti lah yer..

No comments: