Tuesday, April 7, 2015

Manila : Part 5

Day 4 : Rizal Park @ Luneta

Flight aku kul 4 ptg, kul braper entah baru aku gi bersiap. Malas betol rase ni weyy.. Sebelum ke airport aku nak ke monumen sejarah peringatan hero kebanggaan Philippines dulu, Rizal Park atau Luneta. Siapa Rizal? Baca wiki ni hah… JOSÉ RIZAL (sebutan dia 'HO-ZEL RIZAL') tak reti nak explain panjang-panjang. Kalau tak menyinggah jumpa En.Rizal kejap, rasanya tak komplete trip ke Manila nih.

Aku check out ramada hotel dalam kul 11. Selamba jer mamat room service tanya aku dalam bahasa tagalog... sambil kerut kening, aku tanya "Excuse me...???" dia wat muka cam 'oops' gitu. rupernya nak mintak permission nak check bilik jer since dia tau aku nak check out. Persoalannya... muke aku cam pinoy ke? hehehehe... *kembang hidung*

Kali ni tak nak dah meraban tak tentu pasal, jalan sikit kuar dari area hotel Ramada tuh, pastuh amik Tricycle jer untuk ke Luneta. Tricycle ni caj PHP100/pax ok. Ekceli senang pulak segala urusan aku ari ni, dari time check out tadi hingga perjalanan ke Rizal Park. Mungkin dah mula boleh adapt ngan suasana Manila atau Manila hari ini tak gila cam semalam (maksud aku kat sini kebizian dan jem dia).

Dah sampai kat Rizal Park, lain plak expectation dan view dia. Kalo kat Metro Manila, semua agak lelama. Tapi kat sini agak moden sikit lah. itu pasal ramai warga Manila datang lepak-lepak kat sini…
























Selain Jose Rizal, banyak lagi tugu peringatan pahlawan-pahlawan serta cendikiawan Philippines yang terbina kat Taman nih. dah banyak-banyak nih malas pulak aku nak layan... Settle round Rizal park, tahan teksi slow-slow beransur ke airport… hahaha… santai kang entry stori aku kali ni… ok, takde mood.

No comments: