Friday, June 12, 2015

Ho Chi Minh : Part 5

Day 4 – last day…

part last takde yang menarik sangat coz tak ke mana-mana pon. Even, flight blik mesia kul 12.00 tengah ari, tapi memasing nak sampai awal kat airport. Pas breakfast dalam kul 8, kul 10 gerak ke Station bas kat depan Ben Thanh Market.

Amik bas no. 152, kat platform mana? carilah yang no 152.

Tapi sebelum menapak ngan bebarang dah cam hapa kat belakang nih, sempat jap aku snap Ben Thanh Market untuk kali terakhir. Bye bye Ho Chi Minh..
























Dari sepanjang trip ni, dapat aku simpulkan yang
  • Bandar Saigon agak bersih dari pemerhatian aku. Rasanya boleh dikatakan lagi bersih dari bandar Kuala Lumpur. Salah satu sebab bandar diorang bersih ialah takde seekor pon kucing yang bekeliaran dalam bandar Saigon. Anjing 2-3 ekor jer, itu pun yang dibela dan didandan comel oleh penjaganya. Vietnam ngan kucing???… paham-paham ler.. hehe
  • Takde seorang pengemis yang teserempak sepanjang aku berada di bandar nih. Semuanya bekerja dengan penuh ketekunan dan kegigihan. Tak kira lah jenis OKU ke tak, mereka rajin berkerja. Takde alasan nak malas. Mungkin segmen Bersamamu versi Vietnam tak wujud kat TV diorang… 
  • Ade sebilangan kecil kaum Melayu di Indochina seperti di Thailand, Kemboja, Vietnam dan Loas yang dikenali Melayu Champa. Mereka ni berkomunikasi boleh berbahasa melayu yang baur loghat Kelantan. Camane mereka ni boleh terpisah dari gugusan rumpun bahasa melayu, tak tau lak aku..
  • Memacam cerita tak enak aku dengar pasal Vietnam dalam isu jenayah sebelum wat trip ni. Ragut dan peras ugut berleluasa kat bandar saigon. Sepanjang 4 hari, sekali aku jer dengar dari member aku pasal ragut yang berlaku, tu pun aku tak tengok secara live. Aku tak kata Saigon teruk ngan jenayah atau selamat sangat. Cuma kita jer lah perlu berhati-hati dan amik langkah jaga-jaga dengan kemungkinan yang berlaku setiap masa hokey. Pada aku lah kang, macam lah Malaysia selamat sangat. Hurmmm…..
tips: keep moving. Kalau berjalan, jalan terus laju-laju. Jangan nak jap-jap stop selfie tepi jalan. Beg, please jangan bawak macam yang nak gi kenduri. Bawak beg galas atau beg silang. Jangan jalan sorang-sorang atau di tempat sunyi. Ruang kawasan berjalan kaki di Saigon agak luas, possibility orang ragut agak senang. Jadi, berjalan di khalayak ramai… tengah-tengah mat salleh pon kalau boleh join diorang, joinlah…

Aku tak tahu dah nak melalut apa-apa dah.. nanti total expen aku bentang next entry ok… Choww!!

No comments: