Tuesday, June 2, 2015

Ho Chi Minh : Part 1

As-SALAM semua…

Bandung adalah syurga shopping. Sebut jer nak apa? kain, telekung, kain semayang, jeans, baju bajan segala mak nenek ada. Tapi sejak awal tahun 2013, Vietnam start buka pintu untuk terima orang-orang luar datang bertandang ke negara diorang. Ho Chi Minh menjadi alternatif Bandung dan mula menjadi sebutan tourist-tourist dan traveller-treveller untuk mencari pengalaman dan belajar sejarah Vietnam, juga kaki-kaki shopping bershopping sakan.

Tourism Vietnam

Aku pun dah diberi peluang dan rezeki untuk ke negara republik Indochina ini time cuti buruh hari tuh. Jadi meh lah aku start citer aku tanpa segan silu…

Day 1

Sebenarnya aku malas nak mati citer pasal Ho Chi Minh.  Kenapa? sebab dah ramai dah orang Malaysia yang lagi berpengalaman ke Ho Chi Minh ni. So, kalau citer aku agak boring tak boring, klise tak klise, gasak jer lah… Ready? Let’s Go!

Tan Son Nhat International Airport

Flight aku sepatutnya jam 11.15 am, tapi tertangguh 3 jam kemudian. Sebab apa? Biarlah rahsia… hehe

Flight ke Ho Chi Minh mengambil masa hampir 2 jam gitu. Masa Vietnam 1 jam lagi lambat. Kalau Malaysia pukul 1 petang, Vietnam baru kul 12 tgh hari. Dalam kul 4 aku touch down airport international Ho Chi Minh iaitu Tan Son Nhat International Airport. Agak moden jugak lah airport dia walaupun flight Airasia berlabuh di Terminal 2.

Untuk ke bandar Ho Chi Minh, aku amik bas jer. Bas No 152, yang akan turun kat bus stand dekat Ben Than Market. Tambang dia hanya VND5 000/pax jer, murah-semurah murah alam. Kena sediakan wang kecil untuk naik bas nih. Kalo tak de, beli lah ape2 asalkan dapat jumlah tuh. Kesian drebar bas tuh nak cari duit balance pulak. Jarak Ben Thanh Market dari airport dalam 7km, ambil masa 20 minit untuk sampai. Seperti sedia maklum, bandar Ho Chi Minh atau sebelum ini dipanggil Saigon sangat sangat faymes dengan bandar motosikal. Jadi kadar kesesakan lalu lintas agak rendah di Saigon ya. Kalau jem pon jem motorsikal jerr… 

Bas akan berhenti kat station dia. Masa dalam bas lagi, aku ngan geng teramah mesra plak ngan seorang pakcik nih. Dia datang ke HCM ni nak amik barang jer.. malam nanti flight balik malaysia terus. Dahsyat aku kata. Banyak pengalaman dia ke Saigon (aku sebut Saigon lah yer, melentik lidah aku sebut HCMC banyak kali ni). Dia lah yang bagi banyak tips, siap tunjuk kitorang tempat makan halal kat area Ben Thanh Market lagi sebelum kitorang wat haluan masing-masing. Tima kasih pakcik, (aku tak tahu nama).

Vietnam Airlines



ini ler pakcik yang ramah mesra baik hati tu... cam cikgu hasmaruddin, cikgu fizik aku dulu gaya dia... :p

first snap. cam bandar Kota Bharu gitu.

































































Trivia Ho Chi Minh dari kaca mata aku:
  • Ho Chi Minh ialah Presiden Pertama Vietnam yang berjaya memerdekakan Vietnam dari Amerika pada tahun 1975. Diorang mengabadikan nama Ho Chi Minh ini dengan menukarkan nama lama Saigon.
  • Local still guna nama Saigon nih.
  • Hari kemerdekaan Vietnam ialah 30 April, masa trip aku nih tepat sekali ngan hari kemerdekaan dia. So, sempat lah dengar lagu hari merdeka dia hari tuh.... "Viettttt Nammmm!!!!"- semangat betul bunyi dia..
  • Tak perlu arrival form untuk diisi untuk masuk negara Vietnam. Khas untuk Asean kot.
  • Penggunaan Matawang Dong. USD turut digunakan tapi skang Vietnam slow-slow nak mansuhkan penggunaan USD ni. So, tak tukar USD pon takpe masa gi convert duit.
  • Orang Ho Chi Minh nih macam merendah diri dan pemalu bagi aku. lagi-lagi bila dia jumpa orang Malaysia.
  • Walaupun bukan negara Islam, orang Ho Chi Minh still ada rasa hormat dan open untuk terima dan tahu keperluan orang muslim.
Aku rentikan kat sini dulu... til then (*tetiba.......  antiklimaks punya Ridwan!!....)

No comments: