Friday, June 5, 2015

Ho Chi Minh : Part 3

Day 2

Chu Chi Tunnel (1/2 day tour)

Hari kedua aku dimulakan dengan tour ke Chu Chi Tunnel. Sebenarnya banyak pakej-pakej Chu Chi tunnel ni di The Sinh Café, tapi aku amik tour separuh hari je sebab memang stail aku travel. Kalo boleh nak padat sepadat boleh. Satu hari tuh nak cover 4-5 tempat kalo boleh.

Tour start kul 7.45 pagi, tapi kitorang semua 1 bas kena datang kat depan office The Sinh café setengah jam sebelum tuh untuk settlekan hal tiket tour. Nak breakfast memang tak sempat lah kat hotel. So, pandai-pandai lah bawak bekalan makanan sendiri ye. Then kitorang 1 bas dalam 25-30 orang bergerak ke Chu Chi Tunnel bersama-sama seorang tour guide iaitu Law (sebutannya Lau) yang akan guide kitorang kat Chu Chi Tunnel nanti. Perjalanan mengambil masa kurang 1 jam jer dari bandar Saigon.

Selain excited nak masuk terowong kecil, lawatan Chu Chi Tunnel nih sebenarnya bertujuan untuk tunjuk bagaimana cara orang Vietnam meneruskan hidup zaman Perang Vietnam berlaku dulu. Pada mulanya, aku tak rasa apa-apa, tapi bila Law mengaku dia salah sorang dari ahli gerila dan pernah hidup dalam terowong kecil ni dulu, wat aku tersentuh gak. Feeling sedih ngan kesian tu datang ngan sendiri bila Law menceritakan sendiri betapa peritnya hidup zaman peperangan tu.

Manusia serata alam, paling ramai Korean.

Ni OTW ke CCT. Kau cari mana keta...?

View Chu Chi Tunnels


main tutup pintu lubang yang jadi tumpuan. Law represent aku...

Yang ni pondok Hospital. aku mampu tengok dari luar. malas aku berebut ngan mengkeme2 ni semua.

Tukang buat selipar. Orang vietnam dulu pakai selipar yg dibuat dari tayar.
























Banyak perkara menarik yang aku belajar tentang Chu Chi Tunnel dan Perang Vietnam. Antara aktiviti yang tourist patut buat ialah masuk dan tutup pintu terowong kecil (yang ni wajib kena buat), merangkak dan berjalan dalam terowong, menembak guna peluru hidup, makan ubi kayu cicah kacang bakar + minum teh daun nenas (satu pinggan aku belasah ubi kayu nih hari tuh), dan banyak lagi lah.

Settle Chu Chi Tunnel dalam kul 1 rasenya, tak hingat dah aku.

Ben Thanh Market

Balik dari Chu Chi Tunnel, aku rilex jap dari bilik. Kemudian ke Ben Thanh Market yang selalu disebut-sebut kalau berada di Saigon. Dah jadi ikon Saigon dah pun. Kat sini kalau nak cari kain cotton murah-murah ini lah tempatnya. Time terjah BTM ni tak macam duk Vietnam dah, rasa duk kat Kenanga Mall pun yer jugak sebabnya ramai nau orang Malaysia ada kek sini hah.

Disebabkan ini jer masa yang ada, aku ngan member dengan rakusnya berbelanja. Pada mulanya aku nak ushar-ushar dulu, tapi bila kena paksa ngan seorang peniaga nih, aku terpaksa gak beli 10 helai t-shirt Vietnam nih ngan harga yang kurang memuaskan. Asalnya sehelai dia jual VND170 000 sehelai, tapi bila aku cakap taknak, dia diskaun sampailah VND82 000 sehelai atau RM14 lebih kurang. Kira aku dapat lebih separuh harga dah tuh. Tapi still lagi aku tak puas sebab kalau harga t-shirt yang sama, kat depan Restoran Hajah Basiroh RM7 jerrrrr…..

Tip dan info; point utama utuk shopping adalah KAIN, boleh bargain harga kaw kaw, kebanyakan peniaga dia boleh berbahasa melayu dan Kopi, mesti korang beli sebab kopi Vietnam antara kopi yang faymes di dunia (ye ker???... agaknya lah ;p

Suasana dalam Ben Thanh. Separuh peniaga dia boleh berbahasa Melayu.

kain-kain

Nothing is less... but kain is the most. kain kain kain ...




































































Notre Dame &  The Central Post Office

Nak tak nak, kena balik hotel dulu letak barang. Sebabnya planning aku nak terjah Central Post Office Saigon yang cantik-mantik gaya seni bina France. Mostly bangunan-bangunan Saigon ada pengaruh France sebab effect jajahan portugis dulu-dulu.Baca lah buku sejarah tingkatan 3 balik kalau nak faham lebih lanjut. (Dedikasi untuk Cikgu Rohana Ismail, cikgu Sejarah Sekolah Menengah Bukit Bunga, saya rindu cikgu sejarah saya ini). Sebelum sampai ke Post office nih pun aku jumpa bangunan muzium Saigon. Cantik tapi dah tutup.

Pos ofis nih tutup kul 4.30 ptg, aku sampai dah lebih kul 6… so, takyah nak harap sangat lah boleh masuk. ushar dari luar pun jadi lah. Seberang jalan Pos office nih ada plak Notre Dame, Gereja. Jadi tak beriya sangat aku nak amik gambarnya.

Jarak Central post office nih lebih 700 meter jer dari BTM. Boleh sewa teksi kereta, teksi motosikal atau jalan kaki. Aku pun jalan kaki je. Selain Post Office dan Notre Dame, satu lagi bangunan yang dekat dan jadi tumpuan ialah Reunification Palace. Korang boleh jalan kaki jer. Tapi aku tak pegi Palace nih sebab time tuh dah malam.

Sampai kat BTM, aku singgah makan kat Restoran Aishah. Tak ada apa yang menarik masa makan, kecuali kena tunggu lama sebab order aku tak sampai. Yang ni hati aku mendidih gile. pas makan aku terus balik hotel. Oh ya, time nih, Vietnam tengah sambut hari merdeka ke-40 diorang. malam ni dengarnya ada fireworks bagai. Kat dataran Ben Thanh meriah. Lagu kebangsaan diorang berkemundangan.

Bangunan Muzium yang aku terserempak. tapi dah tutup..


Sebelum Notre Dame, jumpa HSBC besar nih

Notre Dame, tak sama pun cam kat Paris...

isi dalam Central Post
























panjang benor ler entry kang.. gasak lerrr..

No comments: