Friday, October 16, 2015

Kansai (Osaka & Kyoto) : Part 5

Day 2 : Tennoji, Osaka ke Arashiyama, Kyoto

Hari kedua nih, aku terjaga dalam 8 pagi. Dah siang beb. Sape kata tak Jetlag datang ke Jepun nih. Tambah lagi penat sehari suntuk berjalan semalam. Sedar-sedar terus bangun mengelupur sekor-sekor bangun bersiap-siap sebab taknak bazir masa. Sebab guest room nih berkongsi bilik air, terpaksa lah jugak kena tunggu. Mat salleh yang teserempak ngan aku semalam, awal-awal pagi dah blah. Kul 9, baru terhegeh-hegeh kuar guest room.

FYI, Guest room atau hotel bajet (hotel mewah aku tak sure) receptionist tak stay 24 jam. diorang akan datang dalam kul 10 keatas nanti. Sebab tuh diorang tak amik deposit, bayar harga dan stay jer. Nak tunggu receptionist memang taklah, aku tinggalkan kunci bilik tuh atas meja pastuh blah.

Ke mana? Tentulah ke hotel no. 2, yakni Hotel Tennoji 1-2-3 yang berada di bandar Tennoji, Osaka.
Hotel Tennoji. Cilok dari Agoda

Hotel ni aku tak recommend walaupun murah. Sebabnya, jauh dari stesen subway. Stesen subway paling dekat stesen Tennoji pastuh kena jalan dalam 10 minit atau 700 meter jauhnya. Nak cari hotel ni pon bukan senang, 1 jam dah terbuang kat situ. Nak wat camne, map pon tak print, merasa lah aku…

Berkenaan Hotel Tennoji 1-2-3, takde beza pon hotel lain. Malas arr citer, baik korang cari hotel lain k…. :p

Pas check in dan tinggalkan beg bagai, terus aku menuju ke Kyoto.

Sebenarnya, Kyoto destinasi yang betol-betol aku target nak pergi setelah jejak Jepun. Memang dalam list, priority list. Aku spend 1 hari kat Kyoto jer, itu pun tak cukup lagi sebenornya.

Dari Tennoji nak ker Arashiyama makan masa lebih kurang 1 jam aku rasa, turun naik train, tukar-tukar line, ada sekali tu, siap kena halau lagi sebab tak turun train masa kena train change. Mana aku tau, korang bermoshi moshi bahasa Jepun. Muka selenge jer lah turun tuh…. hahaha (driver train tuh takde lah marah, dia suh turun jer… lagipun dia tau kitorang ni bukan local..)























Sampai kat Arashiyama dalam kul 11 pagi, dan-dan sampai kat stesen… hujan selebat alam turun. Aduhai, time nih lah aku perasan duit aku tak cukup JPY20 000. Pasrah. Itu jer aku bleh kata. Hujan turun lagi mencurah, ahli jemaah beriya beli payung yang pemegang dia macam hulu pedang samurai. –noted ok, ade pengajaran ni nanti.

Pelan-pelan kitorang berjalan menuju ke Sungai dan pekan Arashiyama, hujan turun lagi lebat sampai tahap mood aku mati dah. Tengah melangok tunggu hujan reda, tetiba ade makcik ngan 3 orang anak dia tegur kitorang, ekceli ahli jemaah aku… aku tak tahu ape benda dia cakap, moshi moshi hanate hanate… anak dia hulur kertas kat aku, “please pray for happiness” aku ingatkan diorang suh aku baca doa untuk anak diorang, it’s okay sebab sikit-sikit tuh boleh lah aku baca doa, konon nak tunjuk muslim sejati la kan, tapi….. rupa-rupanya diorang jadikan kitorang plak bahan berdoa. Serius time tuh aku blur, pastuh terbahak-bahak gelak. Ketahian apakah ini? Hahahaha… ekceli payung yang ahli jemaah aku beli ada simbol happiness, prosperity dan apa benda entah lagi… tu pasal mak cik tuh approach ahli jemaah masa dia pegang payung… tak pasal2 jadi bahan memuja…haha

Pas kejadian, tak semena-mena hujan reda sikit, tapi still renyai-renyai halus. Aku pelan-pelan jalan kaki ke kaki bukit untuk ke hutan buluh atau Bamboo Groove. Cantik weyhh.. tempat nih…




























Pas amik gambar segala nak buat, pelan2 kuar ke pekan Arashiyama. Hujan merintik-rintik lagi time nih. Dan kat sini aku terjumpa t-shirt murah. JPY1080 jer.. please, kat sini murah ok, jangan dilepaskan peluang, nanti menyesal macam aku. Dah murah, cantik lak. Last-last tak jumpa dah t-shirt gitu.

Time tuh plak, kuar plak gadis-gadis cantik Jepun berkimono. Memang Jepun abis. And guys, kalau korang cari definasi Jepun yang pure dan originals, Arashiyama adalah destinasi tempatnya. Kadar menyesal aku datang Jepun adalah 0.002% jer time nih.

Noted; lagi cantik kalau datang time musim luruh sepenuhnya. Suggestion bulan November. Serius beb, aku nak repeat tempat ni. In sha Allah.

No comments: