Tuesday, October 27, 2015

Kansai (Osaka) : Part 7

Day 2 : Osaka Castle

Balik dari Fushimi Inari Shrine, dah kul 6 dah. Gelap. 1 lagi tempat yang aku tangguh semalam ialah Osaka Castle. Aku tak kira, malam pon malam lah. Janji aku kena sampai kat Istana Osaka nih.

Sekali lagi turun kat Morinomiya stesen dan kena jalan kaki lalu taman istana sejauh 500 meter untuk sampai ke Istana. Sungguh besar tamannya. Dan sekali lagi, aku wondering ngan orang Jepun nih, diorang ramai berjogging malam-malam. Time tuh kul 8 malam dah, tapi ramai still jogging kat taman, so takde lah takut sangat jejalan kat taman walaupun ia sikit gelap.

Sampai kat perkarangan Istana, ade 2-3 grup tourist yang still melepak kat situ. So, tak pelik lah aku kalau datang malam pon…





Suggestion: Istana ni cantik pada musim bunga, sebab keliling istana semua pokok bunga sakura.

Selain bangga dah sampai kat istana nih (walaupun takleh masuk ke dalam istana dah), boleh juga enjoy view bandar Osaka dari istana. Sesekali ada cahaya flight berkelip-kelip kat langit. Entah macamana entah, rasa syahdu dan syukur pada yang Esa… duk relax jer kat situ sampai tak sedar dah kul 10 malam…

Note: kalau korang pergi Osaka Castle nih, kirim salam kat sekor Kucing Gemok warna oren. Aku syak dia King kat sini. Sombong dia, lalu gerek depan aku, bila panggil, jeling jer… kat area istana nih banyak kucing sebab ader penjaga sukarela akan bagi kucing-kucing ni makan ikan.

p/s: kalo nak tau tentang Osaka Castle ni, sape yang bangunkan, disnasti mane plis google sendiri, aku tak berapa gemar tentang sejarah.

No comments: