Monday, October 19, 2015

Kansai (Kyoto) : Part 6

Day 2 : Gion district & Fushimi Inari Shrine

Seterusnya aku ke Gion. Satu lokasi yang wanita Jepun berkimono, silap-silap boleh jumpa Geisha. Tapi rezeki aku nak jumpa Geisha tak kesampaian pulak. Mungkin aku tiba kat Gion ni awal sangat kot. Banyak attraction kat Gion – temple (aku tak tahu nama temple nih), studio filem Jepun, Nishiki market dan memacam lagi. Tapi aku hanya sempat gi area ni yang locates kat Gion-Shinjo Dori.

Gion - Shinjo street


Shinjo street

Shinjo Street lagi. nampak tak temple merah tuh. itu pun attraction gak. tapi aku tak sempat ke sana.

cuci mate
hajat nak snap geisha... tapi geisha takde


Note: Dori ialah street atau jalan dalam bahasa jepun. Kalau Shinjo Dori maksudnya Shinjo street. Kalau Dori fish, makna ikan jalan.. gahahaha ;p

Kemudian ke Fushimi Inari Shrine. Yang ni aku touch and go jer sebab dah lambat dah. Dah kul 4 dah time nih. Ape yang aku dapat tau, Fushimi Inari ni dibina oleh penganut Shinto untuk mencari kemakmuran dalam bisnes diorang (Prosperity for Bussiness). Senang citer, sebagai tempat diorang berdoa supaya perniagaan diorang maju berjaya dan bertambah kaya la.


























Oh my gaddd… memang tak sempat ler ke Kinkuji, Ginkakuji ke, Kiyomizudera ke segala… tak sempat… patot ader orang cakap kena spend 3 hari sekuang-kuang nak cover Kyoto nih. 

Apa-ape pon, Arashiyama dan Gion pon dah cukup bagi aku. Tu pon dah bagi pengalaman yang best dah (ayat pujuk hati ni). daripada takde keinginan nak travel langsung, yer dak?

update. ni route kyoto aku..

ok bai..

No comments: