Saturday, November 14, 2015

Tokyo : Part 12

Day 4 : Tokyo – Chaos at Shinagawa

Aku tak tau naper aku ngantuk cam cibai dalam train tuh. padahal semalam dah tido lena dah tuh. Sesampai kat Shinagawa, lalok habes. 3 jam dalam train tu kejap jer rasa, sebab 2 jam setengah aku membute jer.

First thing, chaos pertama, nak cari Suica Card. Dari bahan yang aku terima, Suica card pass ni kena beli dari kat office jr. Kalo tak pon, kat machine tiket. Tapi, tu sumer tipu. Wat penat jer aku beratur panjang2, pastuh sampai turn aku kena ignore camtuh… “mosho moshi. Hanate, hanete” kata pengawai tuh sambil tunjuk sebelah sebelah.. ingat kan dia suh cucuk kat vending ticket sebelah tuh… sekali lagi aku beratur… tapi hampeh jugak, pengawai yang jaga vending ticket ni bagitau yang Suica card ni kena beli kat kedai ni jer.

NewDays Store.. sebelah vending machine ticket.

memacam hal ngan Si penguin ni.












































Harga Suica card nih JPY2 000, aku nak tambah value dia JPY2 000 lagi tapi makcik cashier tuh tak paham aku cakap; “additional values, please…” 2 kali cakap, tapi dia “moshi moshi???”…. hadoi

Pastuh, chaos kedua; masa nak transfer stesen pon huru hara juga. Ingatkan boleh simpan tiket shinkasen since dah lepas masa first scan masa kuar gate shinkasen. Rupernya tiket nih jadi tiket tranfer rupernya. Masa kat gate tranfer, masukkan tiket shinkasen, pastuh slide suica kad nih… gitu caranya ok. (sampai rosak mesin slide kad aku kerjakan.. hahaha)

Then Chaos ketiga, train ke Asakusa yang aku naik tuh Super Limites express, sampai sudah aku takleh baca yang mana train super express atau normal ni. Baru nak lelap, tetiba sampai di stesen Asakusa dah. Terkonco-konco kuar dari train. Ahli jemaah terpisah ngan aku la plak… terpaksa tunggu diorang patah balik 15 minit kemudian.

Lepas tuh, nak kena menapak cari hotel untuk stay malam ni di Tokyo. Punyer lah jauh sampai rasa cam nak sepak jer tiang bangunan Skytree tuh. Acehhh! Berani kalau nak buat gitu…

Tokyo... Aku datang!























By the way, Hotel Soho Asakusa yang aku stay tuh sangatlah aku tak recommend. Jauh dari stesen metro and jauh pulak dari main point utama. Nak cari pun susah ok, aku tak tau apa sebab aku stay sini. Dalam 1 jam lebih gak lah cari hotel… apa apa alasan pon, hotel ni aku recommended.

Aku sampai dalam 2.30 petang, alang-alang, tunggu jer setengah jam lagi untuk check in. Receptionist orang pinoy, dasyat orang pinoy nih – BI & Jepun dia bantai borak.

No comments: