Friday, November 6, 2015

Nagoya : Part 10

Day 3 : Nagoya Castle & Osu Shopping District

Lepas Awkward moment kat masjid Nagoya tadi, aku ngan ahli jemaah pon slow-slow jalan untuk ke Nagoya Castle. Dari Masjid Nagoya ke Nagoya Castle jaraknya dalam 1.5 km tapi slow-slow sampai gak kitorang kat Istana tuh dalam kul 2 petang. Cuaca suam-suam jer. Tak panas, tak sejuk.

Design Nagoya Castle ni cam sama ngan Osaka Castle tapi lain sikit. aku nak citer lebih pon tak pandai sebab bukan arkitek. Ader fee lak nak masuk nya, JPY500/pax. Tapi, kira berbaloi lah masuk sini sebab dalam Istana nih dah renovate jadi Muzium. Laman dia pun cantik dengan pokok sakura. Lagi cantik kalo time autumn atau sakura spring dia.

Nagoya dari view jejantas di main road










Nagoya nampak lebih relax dari Osaka dan Kobe.











Ada laksamana Fasolatido..hoho











tiket Nagoya. JPY500 aka RM15+











bayangkan time sakura... Waa lah!
















oh.. ni sejarah Nagoya Castle.






































































































 Nak ke sini dari masjid Nagoya, cari jer dalam google map macam ni hah…


dari masjid jalan straight sampai jumpa sungai dan belok kiri. Taa daa, jumpa gak Istana nih.

Sekali lagi aku nih nak bagi statement; aku tak berapa gemor sejarah. Jadi jangan tanya aku sejarah Nagoya Castle ok. Nak tau google jerrrr…

Satu lagi perkataan jepun aku tahu, Jo bermaksud Istana. Nagoyajo maknanya Istana Nagoya… haha bijak tak aku?

Selesai Istana Nagoya, next destination ialah Osu Shopping district. Kalo naik subway kena turun kat Osukannon (guna line Tsrumai)

Kalo jalan kaki cam kitorang dalam 15-20 minit dah sampai. Btw, tak jauh, dalam 1km jer. Along the way boleh tengok view bandar Nagoya since Osu nih betul-betul tengah bandar. Kira cam Petaling Street ler nih.

Seperti yang dijangkakkan, banyak ler bebarang sourvenir, fesyen dan kasut yang ader kat sini. Dan harga sourvenir, t-shirt pon boleh tahan murah kalo nak dibandingkan kat main point utama di Osaka dan Tokyo.








Selain Osu, juga dikenali sbg Banshoji St.











Ni ler kedai T-shirt murah tuh. makcik kedai taknak bagi aku amik gambar kedai die. aku taktau naper tapi aku amik jugak atas tujuan promote ni hah.











Jumpa kebab Turki. Satu JPY600 @ RM17 satu. tercekik!
































































Sambil cuci mata, terserempak plak kedai makan turki. Boleh lah layan kebab, walaupun aku teringin sangat nak makan sushi yang ori dari jepun ni. Kat Dotonbori ari tuh, banyak tapi takde pulak yang halalnya.

No comments: