Tuesday, November 3, 2015

Nagoya : Part 9

Assalam...

just for note: Nagoya merupakan bandar terbesar yang terletak dalam Aichi Prefecture, region Chubu.

Day 3 : Nagoya – Bersolat Jumaat di Nagoya Mosque

Lepas 2 jam naik bus willer akhirnya sampai lah aku kat Bandar Nagoya. Bandar ketiga terbesar di Jepun selepas Tokyo dan Osaka. Dalam bas bajet nak tengok view kampung-kampung, tapi bajet jer lah.. melangok aku tido sepanjang perjalanan.

view dari bas yang aku sempat snap.
view dari bas yang aku sempat snap. bukti jepun pon still tanam padi

Nagoya


dari view Sasashhima Live. Nampak bangunan Avengers plak kat depan tuh.























Sampai bandar Nagoya, bas willer campak kitorang kat Sasashima Live, kena jalan kaki ke Station Nagoya since Hotel Eco Nagoya aku berdekatan dengannya.

Sampai kat hotel dalam kul 11 pagi gitu, check in dan tinggalkan beg kat kaunter. Terus kitorang bertebaran untuk ke Masjid Nagoya.

Kalo dulu, maybe boleh jumpa orang Malaysia atau tourist pelanggan tetap Airasia, tapi sekarang takde lah kelibat diorang sebab Airasia dah tutup route ke sini.

Seperti yang diplankan, kat Nagoya nih aku taknak naik Metro subway. Bukan nak jimat ke hape, saje nak feel and nak cabar daya tahan berjalan kaki aku. Hari-hari duk selambak atas kerusi main komputer, jogging pon tidak… so, aku jadikan travel sebagai senaman. Ade moral anjakan paradigma kat situ.

route Nagoya.

 Sebenar aku pura-pura lupa hari tuh hari jumaat Memang betul aku lupa, kebetulan aku lalu, ader pakcik yang berasal dari Indonesia (aku lupa nama dia) bagi salam kat aku since dia nampak aku nih ada muka jawa. Aku jawab sambil nonong wat bodo jer jalan lalu depan dia tapi bila aku pusing belakang, ehhh..??? ahli jemaah tanya tempat makan halal kat pakcik tuh, tak abis-abis makan je diorang ni. Pakcik tuh beriya bawak kitorang makan ke sini. Tadi cam sombong ngan pakcik tuh, awkward satu.

Kedai dia dalam 150 meter belakang masjid Nagoya nih jer. Aku tak banyak cakap ngan pakcik, tapi dia ajak aku bersolat jumaat,. Aku senyum, setuju padahal masa tuh surprised habis, “errrr…jumaat ke hari nih???” awkward dua.

Aku tengok jam kul 12.15 minit. Pakcik tuh kata Solat jumaat kat Nagoya nih start 12.40 pm. Pakcik tuh tinggalkan aku sebab Khutbah dah start dah. Hadoi, kebetulan makanan siap cepat jadi cepat2 lah aku makan. Ahli jemaah order roti naan ngan nasi beriani. Sedap gak.

Beriyani Kambing. Yummmeh!!

Ayam Tadoori. pon sedap

Roti Naan

Kedai makan sebelom aku semayang jumaat


Nagoya Mosque





































































12.30 aku gerak ke masjid, taknak ler dicop orang Malaysia lembap dan tak tepati masa yer dok? Memang beb, Khutbah dah start time tuh, tak sempat kebas pon kaki aku, tak sampai 10 minit dah start semayang dah. Tak ramai pon jemaah dia, ade 4 baris (tapi masjid dia ader 4 tingkat, 1 tingkat untuk pompuan)

Khutbah pasal Ukhwah – brothers in Islam protecting and humanity for Palestine against Israel. Gitu ler tajuk dier.. tak reti nak translate dalam BM.

Selesai bersolat jumaat, aku nak thanks pakcik tuh tapi baru nak ramah, sekali dia jumpa geng dia daa…, dengarnya baru datang Nagoya nak sambung belajar. Aku hanya senyum dari tepi, nak menyampuk diorang cakap Jawa. Awkward giler time tuh. then diorang pon blah, sebab student tuh nak makan – pakcik tuh tunjuk kedai yang dia tunjuk kitorang makan tadi. AWKWARD.

aku salam pakcik sebelum dia blah sementara aku plak tunggu member trip aku selesai solat.

No comments: