Tuesday, June 13, 2017

Nostalgia Ramadan, Bazar & BSB, Brunei

Assalamualaikum

Ramadan dah masuk hari ke-18 dah. Pejam celik, pejam celik… rupanya dah setahun trip Bandar Seri Begawan ni ek. Tak tahu lah nape, maybe bulan ramadan ni, perut ngah lapar pulak.. effectnya mengundang nostalgik untuk aku remind, terkenang-terkenang negara yang aku sempat singgah ni. Mana taknya, trip Bandar Seri Begawan ni aku hanya terjah 3 hari aje di bulan Ramadan tahun lepas, 2016. Kepergian aku ke sini adalah mereput seorang sahaja, untuk merasa bulan puasa kat sana katanyaa...

caption aku update kalo ada masa. just enjoy pic dulu lah yeee!! Selamat berpuasa..


menuju balai ketibaan





















Langsung lengang. lebih kurang airport langkawi

naik bas ajo ke kota... BND1

Ni ajelah bekalan wang yang dibawa. takbanyak, tpi cukup2 sbb tak gi memana pun..

along the way ke bazar ramadan hari 1. kau rasa kereta2 ni milik siapa?

walaupun BSB berstatus ibu negara, tapi still lagi ada jalan berteratak kayu camni. Ini jalan dari masjid Sultan Omar Ali Saifuddin nak ke hotel tempat menginap.

kubur dia. alahai...

Ini bukan Kg Ayer ok. ni  antara jalan shortcut yang aku lalu dari hotel ke bandar.

dari atas jambatan. masjid Sultan Omar Ali Saifuddin tengah wat renovation. planning macam nak wat dataraan ala  putrajaya

dari atas jambatan jugak. inilah rumah2 pemilik2 kereta yang aku snap tadi... sumpah aku tak bohong..  rumah alahh camni je.. tapi keretanya? subaru adalah paling cikai!

melewati pagar masjid Sultan Omar Ali Saifuddin. sempat snap pic ni. nampak cam tenet kan... aku tiru. hahah

bandar BSB. macam bandar mati walaupun baru pukul 4. time nih baru lepas asar.

bazar dekat muzium alat dan istiadat Brunei. first round kat sini aje.

dengan BND1(RM2.50) kau dapat 1 beg  plastik tuh.... aku beli ABC (semua komplete dengan buah kabung dan kacang)

Semua BND1 (RM2.50)



Day 2: Bazar dekat Stadium Brunei (berpeluh-peluh nak sampai sini)

Stadium hasanah Bolkiah. pas sesat birat, berjaya juga sampai kat sini dalam kul 6 (nak berbuka puasa dah time ni)

Sempat snap 1 gambar bazar Stadium Hassanah Bolkiah (kat sini boleh jumpa peniaganya orang kelantan dengan Kedah. nasi kerabu siap budu weeyyy....

terkonco-konco berbuka kat tepi stadium... aku sambung masuk Bazar balik (semua dah menyimpan barabg dah, tapi boleh beli lagi) peniaganya baik-baik semua.

hahhh.. time nilah moment aku takleh lupa sampai mati... dari Stadium balik ke hotel... kena jalan kaki! 5KM jauh dia... air mata, air hidung, air peluh, segala air keluar dah time ni...  (di Brunei pada bulan puasa, SEMUA PERKHIDMATAN TERMASUK  PERKHIDMATAN BAS, TAMAT JAM 6 PETANG)

hari ketiga (sempat singgah sekitar kota)


kampung ayer


mereput dekat airport lagi. walaupun ngam 1 jam seblum boarding, still takde orang lagi.

Ok, Byeee BSB! kita jumpa lagi!!















































































ps/ haih,dah  Setahun  aku ‘bercuti’  dalam arena kembara aka naik flight ni. *sighhh*

takpe. waktu adalah ubat kedukaan. Rindu nak naik flight!!!

No comments: