Wednesday, October 1, 2014

Hong Kong : Part 1

Greetingsss…

Aku mulakan story aku terus jer lah yer… kang sebelum ni dah wat intro pepanjang dah…

Day 1: Hong Kong International Airport

Flight Airasia ke Hong Kong berlepas dalam jam kul 2 petang dari KLIA2. Tapi aku dah prepared 3 jam awal lagi, kul 11 pagi dah ada kat KLIA2. Tang KLIA2, memang gempak habis beb skang. Memang patah kaki nak berjalan – dari exit train, masuk ke dalam shopping mall terus ke level depatures.. besar dan luas sampai jenuh nak berjalan, belum lagi ke level imigresen nak kemudian ke depart bay lagi tuh.

Pas checkin luggage, sempat lunch kat marry brown even aku tak makan sangat – mana taknya, dibelinya aku Veggie burger. Tak lepas telan.

Settle makan, dalam kul 11.30 clearkan imigresen, then tunggu kat waiting room. Masa tuh, dah nampak dah, sekerat dua je muka melayu yang akan naik flight ngan aku nanti… yang len, mata sepet je sumer…

Aku impressed betul sebab skang airasia pun dah guna air skybridges walaupun jauh dalam hati aku nih aku rindu nak berjalan dari bay gate ke flight guna tangga. Time tuh, bleh amik-amik gambar ke hape ker kang.

Tempoh flight ke Hong Kong adalah kurang dari 4 jam. Lau dah take off jam 2.10, dalam kul 6.00 aku sampai Hong Kong International Airport. Masa kat Hong Kong sama jer ngan Malaysia. Jadi takyah nak pusing-pusing jam.

Besar betol airport Hong Kong, siap naik tren dari bay gate nak ke arrival hall. Jenuh berjalan kat KLIA2 tadi pun tak habis lagi, ni kena berjalan lagi jauh. Hadoi!

Masa terbuang gara-gara ramai plak tourist lain arrival, time clash ngan flight lain. Nak settelkan imigresen pun dah hampir setengah jam, pastuh tunggu lak luggagesetengah jam lagi. Tup-tup, jam hampir 7 malam baru settle semua.

Tapi, tak habis lagi kesah kat airport nih. Kena dapatkan Octopus Card ngan Traveller Simcards dulu untuk melancarkan percutian di Hong Kong nih. Octopus Card tuh macam Tourist cards Singapore yang aku citer dulu tuh. Cuma function dia sebijik cam Touch n Go. Means, dia tolak balance dalam kad tuh setiap kali korang guna. Octopus Card ni gunanya naik MTR dan bas selain boleh membeli barang kat 7-E dan memacam lagi lah as long ada logo kad octopus nih. Harga HKD150 dengan HKD50 sebagai deposit. Tapi aku siap topup lagi HKD100. Jadi aku bayar HKD250/pax

Traveller Simcards lak kena gak beli in case korang memerlukan sangat internet. Bagi aku yang terlalu bergantung ngan informasi pantas, memang kena ada lah. Harga dia HKD88 dengan unlimited kuota dalam tempoh masa 7 hari. Nak lebih tempoh boleh, dengan extra charge lah. Sim kad nih boleh korang beli kat kedai 1010. Octopus card kad customer services center. Dua-dua nih berada sama level kat exit gate lepas korang pick-up luggage.



Pulau Lantau kelihatan - 5 minit sebelum landing..

Arrival Card Hong Kong - wajib isi dahulu siap-siap

Hong Kong Airport.. memang jauh nak ke Arrival dia.

Tempat beli Octopus cards, ada kat luar main entrance arrival T2 - depan airport MTR

1010 utk purchased internet line... keluar dari arrival hall, terus nampak kedai.. tak susah k




Octopus Card

Bila dah betol-betol settle, bermulalah pengembaraan aku di Hong Kong!....

No comments: