Saturday, November 15, 2014

Shenzhen : Part 4

Day 2: Muslim Hotel & Dongmen Street

Hampir seharian kat Window of the Worlds, dalam kul 3 petang aku balik hotel. Balik pun sebab penat dan kebulur dah, itu pasal merangkak balik tuh. Tambah lagi, asal petang mesti nak hujan renyai-renyai kat Shenzhen nih.

Dalam kul 3 lebih, aku checkin hotel dengan CNY240/night kat Muslim Hotel. Totally aku suka hotel ni. Segala kemudahan dan keperluan orang islam ada kat sini. Ada satu kedai kat luar hotel, siap jual tasbih, kopiah & sejadah lagi. Selain cina muslim, orang islam dari seluruh dunia aku boleh jumpa. India, arab, pakistan, bangla dan memacam lagi… yang aku kagum bangla cakap china wooo…hahaha

Masuk bilik hotel, ewaaahhh… luas dan selesa. Even harga CNY240 (dalam RM130) sangat selesa hotel nih yer. Letak beg, terus baring hingga hampir nak terlena dibuatnya... Pada masa sama, kitorang terus bukak luggage yang berisi makanan tuh terus melahap maggi sampai kenyang. Hotel ni ada sediakan pantry, tapi kat luar bilik, kat tingkat 2. Walaupun share, tapi tak risau sangat lah, sebab namapun Muslim hotel.


Muslim Hotel (aku amik pic nih dari booking.com)

Dah makan, mandi & baring-baring jap sembil recover balik kaki yang dah macam nak meletup nih, dalam kul 6 petang, aku planning ke Dongmen Street. Katanya area shopping terbesar di Shenzhen nih. Aku assume dapat lah sehelai 2 baju I love Shenzhen dan magnet fridge ker atau keychain. 

Tapi, satu benda sourvenir yang tertulis Shenzhen pun aku tak nampak. Kat Dongmen Street nih lebih kepada jual barangan eletrik ngan baju-baju K-pop je berlambak. Kalau ada kedai sourvenir pun macam kedai 99 kat Malaysia. Hampa. Nasib baik aku beli FM kat Windows of the World 3 ketul tadi. Itu pun, kena belasah CNY25 seketul. Last-last, aku beli keychain yang macam baju cheongsam 13 ketul ngan CNY50.

Untuk ke Dongmen street nih dari Muslim Hotel, aku jalan kaki jer ikut arah ke Hubei. Then, aku discover yang Muslim Hotel sebenarnya lagi dekat kalau exit Hubei Station. Kalau tengok map metro Shenzhen, kan jumpa Hubei dulu baru Huangbeiling. Tapi tengok masa berjalan Muslim Hotel ke Hubei Station dalam 4-7 minit jer berjalan. Ok, Muslim Hotel lagi dekat kalau exit Hubei Station.

Lepas jumpa Hubei Station jalan depan lagi akan jumpa simpang 4. Untuk seberang jalan, boleh lintas jalan ikut zebra-crossing atau subway. Dongmen Street ni bukan seberang jalan ke hadapan, tapi dia berada di belah kiri. Pastikan kena ke arah ke kiri. (aku tak tau nak bagi ayat camna dah.)

– ayat mudah - seberang jalan depan Hubei station, jalan terus jumpa simpang 4, kat situ lah Dongmen Street. Kat situ korang dah jumpa signboard dia dah. Takpun, cari Hubei road, Dongmen depan-depan tuh jer. 

Lepas seberang jalan, jalan terus hingga lah jumpa Dongmen overpass. Hah kemeriahan Dongmen street dah aku rasa dah.

























Lama juga aku kat sini, tapi tak sempat habis pun aku ronda. Dalam kul 9 malam aku jalan kaki balik. Serius, dah tempat besar camni, masalah “terlebih berjalan” memang tak dapat dibendung. Nak tak nak kena cari balik Hubei station atau Shennan South Road dengan sedikit bantuan orang tempatan dan sense of instinct. Aku sesat dalam 15 minit jer, itupun aku terikut jalan dalam – ikut jalan pasar basah yang aku suspek pasar gelap. Apa-pun, nasib baik tak jumpa haiwan haram tuh, kalau takk….

 *update in 29/11/14
nah!... simple map latest updateuntuk ke Dongmen Street

No comments: