Tuesday, November 11, 2014

Shenzhen : Part 2

Assalam...!

sebelum poei jauh, den nak kobar kek kau orang periha Metro Shenzhen sikit joh. kiro nih selingan aka mini series aka tipsbook or watsoever!..haha

Metro Shenzhen

Dari Luohu station nak ke Shenzhen Muslim Hotel pun ada citer hampeh gak sebenarnya. Masa nak beli token train MRT (yang dipanggil Metro Shenzhen), aku telah menyalahi pemahaman aku dari hasil pembacaan dari salah satu blog. Katanya boleh beli 8 token dalam satu masa untuk single journey. Aku faham, sekali beli 8 token tuh terus boleh guna untuk naik memana stesen. Salah sama sekali.

token Shenzhen Metro



Booth yang jual Shenzhen Tong











































Gini ya, 8 token boleh dibeli dalam satu masa. Tapi… untuk 8 orang lah untuk naik di satu stesen metro. Means, untuk seorang korang kena beli 1 token jer untuk satu-satu stesen. Kalau aku, ada tiga orang jadi aku purchase lah 3 token kat Louhu. 1 token tuh memang single journey. Alah macam kite naik LRT putra jer. Faham?! (aku tak tahu nak wat ayat camne dah) token dibeli di vending mesin. Jangan risau, bersepah mesin dia, jadi takde pernah aku beratur atau berebut pun.

Shenzhen ada tak kad cam Octopus kad? Jawapan dia…. Ada. Beli Shenzhen Tong. Tapi aku tak beli lah kad nih, sebabnya harga journey untuk token paling mahal aku pernah purchased dari stesen Huang Beiling ke Window of the World pun cuma CNY5 je. Dalam RM2.60 je. Harga tambang Metro Shenzhen agak murah dan beli token single journey dia tak leceh, jadi tak perlu beli Shenzhen Tong. Lain lah korang duduk kat Shenzhen ni lebih 2 minggu dan hari-hari naik Metro. Shenzen Tong berharga CNY80 termasuk CNY20 deposit.

Yang nih aku kena mengaku, stesen Shenzhen cam kat Grand Theatre, besar dan mengelirukan (atau dalam kata len, aku culture shock sebenornya... keh3). Kat Grand Theatre, aku kena transfer dari line hijau (Luobao line) ke line Oren (Shekou line), mana taknya dari train line hijau kena naik tangga, 2 level plak tuh untuk ambik train line oren… tak semena-mena aku terrrrrexit. Tak memasal kena beli token baru ke Huangbeiling. Cis!...

No comments: